Zgodovina filmske teorije

Zgodovina filmske teorije

Ure predavanj: 10

Ure seminarjev: 20

Ure vaj: 0

ECTS točke: 5

Nosilec/izvajalec: doc. dr. Petek Polona

Predmet Zgodovina filmske teorije detektira v filmski misli 20. stoletja serijo najpomembnejših avtorjev, nato pa s podrobnim branjem njihovih del postopoma sestavi svojevrstno virtualno knjižnico ključnih pojmov iz zgodovine filmske misli.

Pri tem enakovredno obravnava tako razmišljanja filmskih ustvarjalcev (Eisenstein, Epstein, Bresson, Godard, Passollini…), soočanja s filmom avtorjev drugih disciplin (filozofa Deleuze in Žižek, umetnostna zgodovinarja Gombrich in Panofsky, sociologa Baudrillard in Virilio…), predvsem pa tistih teoretikov, ki so vsa svoja razmišljanja in raziskave posvetili prav filmu. Med avtorji in deli, ki jih predmet obravnava, so:
Hugo Munsterberg (Film, psihološka študija. Nema fotodrama leta 1916), Sigfried Kracauer (Od Caligarija do Hitlerja, Narava filma), Lotte Eisner (Demonski ekran), Bela Balazs (Filmska kultura), Rudolf Arnheim (Film kot umetnost), Andre Bazin (Kaj je film), Jean Mitry (Estetika in psihologija filma), Edgar Morin (Film ali imaginarni človek), Pascal Bonitzer (Slepo polje, Dekadriranja), Michel Chion (Glas v filmu, Filmska glasba, Audiovizija), David Bordwell in Kristin Thompson (Zgodovina filma).

Obravnavane teoretske paradigme vključujejo:
- formalizem in strukturalizem,
- teorije filmskega aparatusa,
- feministično in postfeministično filmsko teorijo,
- psihoanalitsko in shizoanalitsko filmsko teorijo,
- marksistični in postmarksistični pristop,
- poststrukturalizem in postmodernizem,
- queer teorijo in
- postkolonialne študije filma.

Poudarek bo tako na širši epistemološki, ideološki in kulturni kontekstualizaciji omenjenih intervencij kot tudi na specifičnih spremembah, ki jih le-te zahtevajo na področju filmske analize in interpretacije (npr. intenzivnejše zanimanje za filmski zvok in kritično prevrednotenje hierarhičnega razmerja med zvokom in sliko.

Pregledni/enciklopedični/antološki viri:
• Pam Cook, Knjiga o filmu (Ljubljana: UMco in Slovenska kinoteka, 2007) COBISS.SI-ID – 238050560
• Thomas Elsaesser in Malte Hagener, Teorija filma : uvod skozi čute (Ljubljana : Slovenska kinoteka, 2015) COBISS.SI-ID – 282769664
• Hayward, Susan. 2018. Cinema studies : the key conceprts. London ; New York : Routledge. COBISS.SI-ID – 104610819
• Bill Nicholls, Introduction to Documentary (Bloomington : Indiana University Press, 2017) COBISS.SI-ID – 71952482
• Robert Stam: Film Theory: An Introduction (Malden, MA: Blackwell, 2000). COBISS.SI-ID – 4237403

Primarni viri (izbrana poglavja iz):
• Rudolf Arnheim: Film kot umetnost [1932] (Ljubljana: Krtina, 2000) COBISS.SI-ID – 107440384
• André Bazin: Kaj je film? [1958–1962] (Ljubljana: Društvo za širjenje filmske kulture Kino!, 2010) COBISS.SI-ID – 248865792
• Pascal Bonitzer: Slepo polje [1982] (Ljubljana: Studia humanitatis, 1985) COBISS.SI-ID – 20612352
• Francesco Casetti, Oko 20. stoletja: Film, izkustvo, modernost [2005] (Ljubljana: Slovenska kinoteka, 2013) COBISS.SI-ID – 271198208
• Michel Chion: L'audio-vision: Son et image au cinéma (Pariz: Nathan, 1994) COBISS.SI-ID – 3292002. / Audio-Vision: Sound on Screen (New York : Columbia University Press, 1994) COBISS.SI-ID – 174171
• Gilles Deleuze: Podoba-gibanje [1983] (Ljubljana: Studia humanitatis, 1991) COBISS.SI-ID – 28758528
• Sigfried Kracauer: From Caligari to Hitler: A Psychological History of the German film [1947] (Princeton in Oxford: Princeton University Press, 2004) COBISS.SI-ID – 33366370
• Sigfried Kracauer, Teorija filma : osvoboditev fizične realnosti (KINO! let. 1, št. 1, 2007, str. 340-358) COBISS.SI-ID 232501760
• Anneke Smelik: And the Mirror Cracked: Feminist Cinema and Film Theory [1998] (Basingstoke: Macmillan, 2001) COBISS.SI-ID – 437515
• Slavoj Žižek: Enjoy Your Symptom! Jacques Lacan in Hollywood and Out (New York: Routledge, 1992). COBISS.SI-ID - 32718337